twitter
    Ikutilah status semasa saya, InsyaAllah :)

SILA PILIH SIARAN YANG ANDA GEMARI. PADAMKAN RADIO UNTUK TONTON TV



Kenapa Muslim Mundur


Islam adalah agama yang menganjurkan kemajuan dan kejayaan. Apa yang kita perhatikan di seluruh dunia kini adalah umat Islamlah umat yang paling mundur dan tidak boleh bersatu di antara satu sama lain. Apakah faktor yang menyebabkan umat Islam mundur dan tidak dapat bersatu hati untuk menegakkan agama Allah s.w.t yang maha suci. Mari kita lihat pandangan musuh Islam yang paling ketat iaitu Yahudi. Seorang Yahudi yang bernama Morchee Dyan ada berkata , Orang Islam mundur kerana mereka :

* Tidak mengkaji sejarah silam. Yakni muslim tidak mengkaji dan mengambil iktibar dari apa yang telah berlaku kepada umat Islam di masa lampau. Bagaimana Rasulullah s.a.w berjaya di dalam perjuangan baginda , bagaimana para sahabat seperti Omar al-Khatab boleh menguasai dunia, bagaimana Sollahuddin dapat menewaskan tentera Salib. Umat Islam juga patut mengkaji kenapa Islam boleh runtuh di Zaman Kerajaan Othmaniah pada 1924. Apakah faktor kejatuhan kuasa Islam pada masa itu. Sepatutnya semua faktor kejayaan dan kejatuhan itu hendaklah diambil sebagai teladan dan sempadan bagi mengharungi cabaran kuffar di zaman globalisasi ini.

* Gagal merancang. Perancangan adalah merupakan sesuatu yang amat penting bagi menentukan kejayaan seseorang atau sesebuah organisasi , kegagalan merancang dengan baik akan mengakibatkan kegagalan dan kemusnahan pada masa hadapan. Oleh itu semua muslim seluruh dunia mestilah duduk bersama , merancang bagaimana untuk menjadikan Islam sebagai satu agama yang tertinggi dan tidak ada yang lebih tinggi darinya supaya Islam menjadi satu agama yang digeruni dan dihormati oleh musuhnya seperti di Zaman Rasulullah s.a.w. Saidina Omar pernah berkata : "Kebenaran tanpa perancangan akan dikalahkan oleh kebatilan yang penuh perancangan." Pepatah inggeris juga ada menyebut : " If you fail to plan , you plan to fail".

* Malas. Sikap malas adalah satu sikap negetif yang sedang menular dalam kalangan umat Islam kini, bagi mereka sesuatu pekerjaan dibuat hanya untuk cukup makan sahaja. Sikap inilah yang menyebabkan muslim kurang berjaya dan menjadikan mereka insan tercorot seluruh dunia. Sedarlah.......

Seorang lagi berbangsa Yahudi iaitu Rabin Yahudi ada berkata : " Orang Islam tidak akan mampu untuk merampas balik Masjidil Aqsa daripada tangan orang-orang Yahudi selagimana jumlah orang yang sembahyang subuh tidak sama ramainya dengan jumlah orang yang datang sembahyang Jumaat."Haruslah kita faham bahawa iman yang ada pada diri umat Islam kini tidak mampu melawan kekejaman musuh Islam. Oleh itu seluruh umat Islam mestilah berjuang untuk menambah ketaqwaan dan keimana kepada Allah s.w.t demi untuk menjamin kejayaan dan kesejahteraan agama Islam yang tercinta.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...