twitter
    Ikutilah status semasa saya, InsyaAllah :)

SILA PILIH SIARAN YANG ANDA GEMARI. PADAMKAN RADIO UNTUK TONTON TV



Tingkatan Orang Yang Berpuasa


Perlu difahami bahawa puasa itu sendiri mempunyai tingkatan dan darjah yang berbeza antara satu sama lain. Dengan itu kita dapati sebahagian mereka yang berpuasa sama seperti mereka yang tidak berpuasa, cuma yang mereka perolehi hanyalah lapar dan dahaga semata-mata, sebagaimana sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud : " Berapa ramai orang yang berpuasa tidak mendapat apa-apa dari puasanya itu kecuali lapar dan dahaga." ( Riwayat an-Nasai' dan Ibn-Majah)



Imam al-Ghazali membahagikan puasa kepada tiga jenis:

* P
uasa umum iaitu puasa kebanyakan umat Islam yang sekadar mampu menghindarkan perut dari makan,minum dan menahan keinginan nafsu sahaja.

* Puasa istemewa ( puasa khusus ) iaitu puasa yang dapat menahan diri dari perkara-perkara yang membatalkan puasa dan perbuatan keji dan hina di samping memelihara mata,tekinga,lidah,tangan dan kaki daripada melakukan dosa.

* Puasa paling istemewa ( puasa khususil khusus ) iaitu tingkatan puasa yang merangkumi dua perkara yang telah disebut di atas dan disempurnakan pula dengan puasa hati dari semua keinginan lahir dan batin. Inilah puasa yang paling tinggi kedudukannya di sisi Allah s.w.t dan merupakan puasa para rasul, nabi dan wali Allah.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...