twitter
    Ikutilah status semasa saya, InsyaAllah :)

SILA PILIH SIARAN YANG ANDA GEMARI. PADAMKAN RADIO UNTUK TONTON TV



Betapa Ramai Orang Yang Berpuasa Hanya Dapat Lapar Dahaga Sahaja

Menurut Imam al-Ghazali, untuk menjadikan puasa kita lebih bermakna dan tidak hanya dapat lapar dan dahaga sahaja maka hendaklah kita menjaga enam perkara:

* Menjaga pandangan kita daripada perkara-perkara yang diharamkan oleh Allah s.w.t seperti filem-filem barat yang mencucuk mata.

* Menjaga lidah kita daripada bercakap perkara-perkara yang dilarang oleh Allah s.w.t seperti mengumpat, mencela, batu api dan sebagainya.

* Menjaga telinga kita daripada mendengar lagu-lagu atau muzik-muzik yang tidak dibenarkan dalam Islam seperti muzik rock, lagu yang mengajak ke arah kemaksiatan dan sebagainya.

* Menjaga perut kita daripada makan terlalu banyak, makan benda-benda haram dan  syubahah seperti makanan import yang belum tentu halalnya.

* Menjaga tangan kita daripada melakukan perkara-perkara yang ditegah oleh Allah s.w.t seperti menyentuh atau bersalaman dengan bukan mahram, menulis surat-surat layang , memfitnah melalui blog dan sebagainya.

* Mengaja kaki kita daripada pergi atau melangkah ke tempat-tempat yang haram seperti jom heboh, konsert, pawagam, tempat-tempat percampuran lelaki dan perempuan tanpa batasan dan lain-lain lagi.

Sebaliknya hendaklah kita gunakan  nikmat pancaindera yang telah Allah s.w.t anugerahkan kepada kita untuk melakukan kebaikan, ketaatan serta ketaqwaan kepada Allah s.w.t. Setiap manusia akan disoal oleh Allah tentang segala nikmat yang telah dikurniakan. Tunggu...............

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...