twitter
    Ikutilah status semasa saya, InsyaAllah :)

SILA PILIH SIARAN YANG ANDA GEMARI. PADAMKAN RADIO UNTUK TONTON TV



Tiga Amalan Yang Sangat Berkualiti

Imam as-Shafie r.a telah berkata bahawa terdapat tiga jenis amalan yang sangat afdhal atau berkualiti untuk kita amalkan dalam kehidupan seharian sebagai seorang mukmin yang sejati. Antaranya ialah:

- Bersikap pemurah waktu ada sedikit harta. Yakni kita sanggup bersedekah walaupun kita hanya mempunyai sedikit harta sekalipun sedangkan kita memerlukannya tetapi kita masih sanggup bersedekah kepada orang yang lebih memerlukan.


- Bersikap wara' walaupun bersendirian. Yakni walaupun kita bersendirian di tempat sunyi daripada pandangan manusia, tetapi kita tidak melakukan dosa atau maksiat kerana takutkan Allah s.w.t. Kita mesti takutkan Allah s.w.t seperti kita melihat-Nya dan sekiranya kita tidak melihat-Nya maka Allah s.w.t sentiasa melihat kita di mana kita berada.

- Berkata benar walaupun kepada orang yang kita yang kita takuti atau yang kita sangat mengharapkan sesuatu daripadanya. Berkatalah benar walaupun pahit, bercakap benar di hadapan seorang pemimpin yang zalim merupakan suatu jihad yang tidak dapat dilakukan oleh ulama'-ulama' di zaman moden ini. Ulama' yang menyembunyikan kebenaran akan dibangkitkan nanti seperti seekor syaitan bisu.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...