twitter
    Ikutilah status semasa saya, InsyaAllah :)

SILA PILIH SIARAN YANG ANDA GEMARI. PADAMKAN RADIO UNTUK TONTON TV



Cara-Cara Mencegah Sesuatu Kemungkaran

Untuk mencegah sesuatu kemungkaran bukanlah suatu perkara yang mudah. Ia memerlukan ilmu dan kemahiran yang tersendiri. Kemungkaran ialah sesuatu yang dipandang tidak baik oleh masyarakat dan hukum syarak. Untuk mencegah sesuatu kemungkaran seseorang itu haruslah mengetahui adab-adabnya:

- Orang yang hendak mencegah sesuatu kemungkaran itu hendaklah benar-benar pasti bahawa perkara yang dilakukan itu adalah mungkar menurut pandangan syarak bukan khilaf ulama' atau sebagainya.

- Orang yang hendak mencegah sesuatu kemungkaran tersebut hendaklah orang yang wara' yakni tidak melakukan kemungkaran yang hendak dicegah itu.

- Proses mencegah kemungkaran itu hendaklah dilakukan dengan penuh hikmah iaitu secara bijaksana dan tidak dilakukan secara terang-terangan dalam khalayak yang boleh memalukan orang yang melakukan kemungkaran tersebut.

- Tidak boleh mengintip untuk membuka keaiban orang lain seperti mengintip dalam rumah dan sebagainya.

- Hendaklah menjelaskan kepada orang yang melakukan sesuatu kemungkaran bahawa apa yang mereka lakukan itu adalah suatu kemungkaran.

- Hendaklah menjelaskan dalil-dalil daripada al-quran,as-sunnah atau pendapat ulama' tentang kemungkaran yang telah dilakukan itu. Kalau boleh berbincang atau berbahas dengan hujah-hujah dan bahasa yang baik dan elok.

- Hendaklah mencegah sesuatu kemungkaran mengikut keupayaan iaitu dengan tangan(kuasa), Lidah (percakapan) atau dengan hati (Perasaan benci dan tidak setuju dengan kemungkaran yang telah dilakukan). Pencegahan melalui hati adalah selemah-lemah iman. Sesiapa yang tidak ada perasaan benci terhadap sesuatu kemungkaran malahan bersetuju pula dengan program-program maksiat yang dianjurkan maka ia sudah tidak ada iman lagi dalam hatinya.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...