twitter
    Ikutilah status semasa saya, InsyaAllah :)

SILA PILIH SIARAN YANG ANDA GEMARI. PADAMKAN RADIO UNTUK TONTON TV



Saya Ingin Bertaubat, Tapi Bagaimana?


Firman Allah s.w.t yang bermaksud: "Dan bertaubatlah kamu semua wahai orang-orang  mukmin mudah-mudahan kamu semua beroleh kejayaan." Surah an-Nur, ayat 31
Semua manusia tidak sunyi daripada melakukan maksiat dan kesalahan. Sesungguhnya orang sempurna itu ialah bukan orang tidak pernah melakukan kesalahan atau dosa, tetapi orang yang sempurna itu ialah orang yang apabila ia tersalah melakukan maksiat tetapi ia segera memohon keampunan daripada Allah s.w.t. Dosa adalah penyakit batin yang apabila ia tidak diubati dan dirawat dengan segera ia boleh membawa kemudharatan kepada iman dan akidah seseorang. Apabila ia dibiarkan tanpa rawatan (taubat) maka ia akan menjadi semakin parah dan susah untuk dirawati. sesungguhnya makhluk Allah s.w.t yang tidak berdosa hanyalah malaikat dan rasul sahaja. Oleh itu di sini penulis menyertakan cara-cara bagi mereka yang ingin bertaubat. Syarat-syarat taubat ialah seperti berikut:

- Niat yang ikhlas kerana Allah s.w.t.
- Segera tinggalkan dosa yang dilakukan .
- Menyesal dengan sepenuh hati terhadap dosa yang telah dilakukan.
- Berazam dengan sepenuh hati untuk tidak mengulangi dosa atau maksiat tersebut.
- Kembalikan hak orang lain yang telah kita ambil seperti barangan, harta dan sebagainya. Sekiranya  kesalahan tersebut berkaitan dengan manusia maka ia hendaklah memohon maaf daripada mereka.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...