twitter
    Ikutilah status semasa saya, InsyaAllah :)

SILA PILIH SIARAN YANG ANDA GEMARI. PADAMKAN RADIO UNTUK TONTON TV



Keburukan Selalu Kenyang

Rasulullah s.a.w tidak pernah kenyang selama tiga hari berturut-turut sepanjang hayat baginda. Orang Islam pula makan dengan satu bekas sahaja sementara orang kafir makan dengan tujuh bekas. Apabila perut seseorang itu penuh dengan makanan maka fikirannya pun tertutup. Kita sepatutnya membahagikan perut kita kepada tiga bahagian iaitu 1/3 untuk makanan, 1/3 untuk minuman dan 1/3 untuk udara(pernafasan). Ketahuilah bahawa perut yang kenyang adalah punca segala penyakit dan puasa adalah penawar atau ubat yang tidak akan meninggalkan kesan sampingan kepada kita. Antara keburukan kenyang ialah:

- Perut yang sentiasa kenyang akan menyebabkan hati yang keras kerana ia tidak pernah merasai kesusahan dan kelaparan seperti yang dihadapi oleh insan di negara Islam lain yang kurang bernasib baik drp kita.
- Perut yang sentiasa kenyang akan mendatangkan sifat malas untuk berkerja atau beribadah, sebaliknya mereka lebih senang tidur atau berehat sepanjang hari.
- Perut yang sentiasa kenyang juga akan membawa kepada hilangnya kecergasan dan kecerdasan otak kita. Ini kerana apabila seseorang itu kenyang maka pemikirannya menjadi lembab badannya akan menjadi lemah.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...