twitter
    Ikutilah status semasa saya, InsyaAllah :)

SILA PILIH SIARAN YANG ANDA GEMARI. PADAMKAN RADIO UNTUK TONTON TV



TONGGAK KEMAKMURAN NEGARA


Sesebuah negara itu akan menjadi aman dan makmur apabila rakyatnya berakhlak mulia. Antara individu penting yang menyumbang ke arah kemakmuran sesebuah negara itu ialah seperti berikut:.

- Pemimpin yang adil. Al-Imam al-Ghazali ada berkata: " Rosaknya rakyat kerana rosaknya pemimpin,rosaknya pemimpin kerana rosaknya ulama dan rosaknya ulama kerana harta."

- Ulama' yang memberi nasihat. Ulama wajib menasihati pemimpin dan rakyat dalam menjalani kehidupan seharian supaya selaras dengan kehendak Allah s.w.t. Apalah gunanya sebuah negara yang maju di sudut ekonomi tetapi mundur di sudut akhlak.

- Pekerja yang ikhlas. Ikhlas adalah satu sifat mulia dan ia sangat penting dalam semua pekerjaan sama ada dalam fardhu ain atau fardhu kifayah. Allah swt tidak akan memberi ganjaran pahala ke atas amalan yang tiada ada sifat ikhlas. Ikhlas adalah sesuatu yang tidak dapat dilihat oleh manusia, tidak boleh ditulis ganjaran oleh malaikat kecuali setelah diberitahu oleh Allah swt dan ikhlas juga tidak dapat diganggu oleh syaitan.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...