twitter
    Ikutilah status semasa saya, InsyaAllah :)

SILA PILIH SIARAN YANG ANDA GEMARI. PADAMKAN RADIO UNTUK TONTON TV



SYIRIK !!! CEGAH SEBELUM PARAH

Syirik adalah merupakan dosa yang paling besar. Allah akan mengampuni segala dosa lain selain dosa syirik. Oleh itu setiap individu muslim wajib menghindari diri mereka daripada terjerumus ke lembah syirik ini. Orang yang melakukan dosa syirik ini juga dianggap orang yang paling zalim , ini kerana mereka menyekutukan Allah swt dengan makhluknya dan akhirnya dosa ini akan memyebabkan diri mereka akan diazab oleh Allah swt dalam neraka nanti. Namun begitu kita mampu berusaha untuk mencegah diri kita daripada melakukan dosa syirik ini. Antara langkah-langkah untuk kita terselamat daripada dosa besar ini adalah seperti berikut:

- Kita hendak berlimu iaitu mengetahui apakah perkara-perkara yang berkaitan dosa syirik ini. Syirik boleh terjadi melalui tiga cara iaitu perkataan seperti seseorang itu berkata : " Undang-undang hudud sudah tidak sesuai untuk diamalkan di zaman moden ini." Atau juga boleh terjadi melalui perbuatan seperti seseorang menyembah berhala atau melakukan ritual agama lain, atau melalui iktikad(keyakinan dalam hati) seperti yakin bahawa semua agama adalah sama.

- Kita hendaklah sentiasa ikhlas yakni ikhlas dalam segala ibadat samada ibadat khusus atau ibadat umum kerana Allah swt semata-mata. Amalan yang akan diterima oleh Allah ialah amalan yang dilakukan ikhlas kerana Allah swt sahaja.

- Sentiasa muhasabah diri atau membuat refleksi terhadap segala amalan kita sama ada bertepatan dengan kehendak Allah swt atau bertentangan dengan kehendak-Nya. Sekiranya apa yang kita lakukan tidak bertepatan dengan al-Quran dan as-Sunnah maka bersegeralah kita kembali ke jalan Allah swt sebelum terlambat iaitu mati.

- Sentiasa berdoa kepada Allah swt supaya ditetapkan hati kita dalam iman dan menjauhkan kita daripada perkara-perkara yang boleh merosakkan iman kita. Ini kerana Allah maha berkuasa untuk membalik-balikkan hati seseorang samada berkekalan dalam melakukan kebaikan atau bertukar menjadi ahli maksiat.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...