twitter
    Ikutilah status semasa saya, InsyaAllah :)

SILA PILIH SIARAN YANG ANDA GEMARI. PADAMKAN RADIO UNTUK TONTON TV



Lelaki Sejati

Sebagai seorang muslim kita mesti menunaikan hak seorang sahabat. Sekiranya seorang sahabat itu meminta nasihat dalam sesuatu hal dan sekiranya kita mampu untuk menasihatinya maka wajib bagi kita untuk menasihatinya. Nasihat itu pula hendaklah diberikan dengan penuh keikhlasan dan tanpa sarat. Seorang yang mampu menasihati orang lain dengan nasihat yang berguna maka ia membuktikan sifat seorang lelaki yang sejati. Menurut Saidina Ali k.a.w lelaki itu ada tiga jenis: Lelaki yang cukup sifat seorang lelaki, lelaki yang bersifat separuh lelaki dan lelaki yang tidak bersifat lelaki.

* Lelaki yang sempurna sebagai seorang lelaki (lelaki sejati)  iaitu lelaki yang mempunyai buah fikiran (pendapat) dan ia mampu untuk menasihati orang lain bila diperlukan.

* Lelaki yang mempunyai sebahagian sahaja sifat lelaki iaitu lelaki yang ada buah fikiran tetapi tidak mampu untuk menasihati orang lain apabila diminta berbuat demikian.

* Lelaki yang tidak mempunyai sifat lelaki sejati iaitu lelaki yang tidak mempunyai buah fikiran langsung dan tidak pula mampu untuk menasihati seseorang.

P/s: Fikirkan, anda daripada golongan mana?

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...