twitter
    Ikutilah status semasa saya, InsyaAllah :)

SILA PILIH SIARAN YANG ANDA GEMARI. PADAMKAN RADIO UNTUK TONTON TV



Kelebihan Menghidupkan Malam Raya

Malam raya dalam Islam ada dua iaitu malam raya Fitrah dan malam raya Haji. Umat Islam seharusnya menghidupkan kedua-dua malam raya ini dengan beribadah kepada Allah s.w.t sebagai tanda kesuyukuran kehadratNya atas kejayaan melaksanakan perintah yang telah ditetapkan seperti puasa dan haji. Sebuah hadis Rasulullah menceritakan tentang kelebihan bagi orang yang menghidupkan kedua-dua malam raya ini sebagaimana yang diriwayatkan oleh Ibn Majah daripada Abi Umamah berkata Rasulullah S.A.W bersabda yang bermaksud: "Barangsiapa yang menghidupkan dua malam raya dengan beribadah kepada Allah s.w.t, maka hati mereka tidak akan mati di hari hati-hati orang lain dimatikan oleh Allah s.w.t".

Para ilmuan berpendapat bahawa mereka akan ditetapkan hati mereka dengan beriman kepada Allah s.w.t pada tiga keadaan :

1- Ditetapkan hati mereka dengan keimanan kepada Allah s.w.t ketika roh keluar daripada jasadnya iaitu ketika menghadapi sakaratul maut.

2- Ditetapkan hati mereka ketika menghadapi soalan dalam kubur oleh malaikat munkar dan nakir.

3- Ditetapkan hati mereka ketika menghadapi hari kebangkitan di akhirat nanti iaitu hari perhitungan amalan di Padang Mahsyar.

Oleh itu marilah kita sama-sama menghidupkan malam raya kita dengan amalan-amalan yang berfaedah seperti solat Tasbih, solat hajat, solat Tahajud, membaca al-Quran, bersedekah, bertakbir, bertahmid , bertasbih kepada Allah s.w.t.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...